Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja dla pasażerów kolei w Sosnowcu i Będzinie. Nowe przystanki oraz dodatkowe tory

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Stacja kolejowa Będzin znika z mapy pasażerskiej komunikacji kolejowej. Od 10 grudnia, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, pociągi Kolei Śląskich nie będą się tam już zatrzymywały 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Stacja kolejowa Będzin znika z mapy pasażerskiej komunikacji kolejowej. Od 10 grudnia, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, pociągi Kolei Śląskich nie będą się tam już zatrzymywały Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
KOLEJ. Zmiany na kolei. 10 grudnia 2023 roku przejdzie do historii kolei w Zagłębiu Dąbrowskim. W tym dniu pociągi pasażerskie Kolei Śląskich nie będą się już zatrzymywać na stacji Będzin. I już tam nigdy nie wrócą. To jeden z elementów ogromnego projektu komunikacyjnego PKP w regionie, dzięki któremu m.in. powstanie nowy przystanek Sosnowiec – Środula w rejonie ul. Chemicznej, zlikwidowany zostanie też istniejący od dziesięcioleci przejazd kolejowy pomiędzy ul. Chemiczną a Staszica, a do tego rozbudowana zostanie infrastruktura pasażerska na stacji Sosnowiec Główny.

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

PKP zbuduje dwa dodatkowe tory i nowy peron na stacji Sosnowiec Główny

Prace związane z budową dwóch torów kolejowych na potrzeby przyszłej kolei metropolitalnej trwają właśnie na odcinku pomiędzy Sosnowcem a Będzinem. To część zlecenia w ramach umowy, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z krakowską firmą ZUE S.A. na roboty budowlane na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E 65 na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice - Katowice Piotrowice”.

Cała inwestycja przewidziana jest w latach 2023 – 2027. Wartość zadania to 785 mln zł netto. Dofinansowanie w wysokości 85 procent pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory.

- Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co wpłynie na zwiększenie przepustowości. bBędzie mogło kursować więcej pociągów. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula przy ul. Chemicznej i Katowice Morawa przy ul. Morawa. Przebudowane będą perony na stacji Sosnowiec Główny, gdzie powstanie też dodatkowy peron. Wszystkie obiekty służące podróżnym zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK S.A.


Sosnowiec: nowy przystanek dla mieszkańców dwóch osiedli, tunel dla pieszych i rowerzystów

Na około 4-kilometrowym odcinku, między stacją Sosnowiec Główny a stacją Będzin Miasto, zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, z którego mają skorzystać mieszkańcy dwóch dużych, pobliskich osiedli.

- Przystanek będzie obsługiwał ruch aglomeracyjny. Zostanie zlokalizowany przy obecnym przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu ul. Chemicznej. Przejazd docelowo zostanie zastąpiony bezpiecznym przejściem podziemnym pieszo-rowerowym, wyposażonym w pochylnie i windy na perony. Na etapie sporządzania dokumentacji projektowej i na wniosek Urzędu Miejskiego w Sosnowcu została przygotowana koncepcja lokalizacji tego przystanku, poparta analizami i dostępnością dla pasażerów – tłumaczy Katarzyna Głowacka.

Pasażerowie mają wsiąść na nowym przystanku Sosnowiec Środula do pociągów w 2026 roku.

Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mają być lepsze podróże koleją w aglomeracji, dzięki korzystniejszej ofercie przewozowej dla mieszkańców województwa śląskiego.

- Zwiększy się dostęp do ekologicznego środka transportu - kolei, dzięki budowie nowych przystanków. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Skróci się także czas podróży. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego sprawi, że będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się bezpieczeństwo przewozu podróżnych i towarów – podkreśla Katarzyna Głowacka.

A co w takim razie ze stacją Będzin? Tam też z przewozów Kolejami Śląskimi korzystają mieszkańcy okolicznych posesji.

- Stacja Będzin, obsługująca głównie przewozy towarowe, zostanie wyłączona z obsługi 10 grudnia, a następnie będzie przebudowana i pozostanie wyłącznie stacją towarową. Podróżni będą mogli korzystać ze stacji i przystanku: Będzin Miasto, Sosnowiec Środula, Sosnowiec Główny – wyjaśnia Katarzyna Głowacka.


Miasto przebuduje ulicę Piotrkowską, kolej zbuduje wjazdy i zjazdy na DK94

Miasto, w trakcie prac PKP PLK, przebuduje także sąsiadującą bezpośrednio z torowiskiem kolejowym ulicę Piotrkowską. Całość prac, wraz z modernizacją chodników, będzie kosztowała 3,3 mln zł. Wykonawcą prac będzie firma Silesia Trans Service z Katowic, która na wykonanie zadania ma czas do lipca 2024 roku.

- Remont samej ulicy rozpocznie się za zakresem prac PKP PLK, bowiem wykonawca ZUE S.A. pracujący na zlecenie spółki kolejowej będzie prowadził roboty ziemne na skrzyżowaniu ulicy Staszica i Piotrkowskiej oraz budował przystanek z murem oporowym właśnie na początku ul. Piotrkowskiej – tłumaczy Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Ulica Piotrkowska jest alternatywną drogą dojazdową pomiędzy Sosnowcem a Będzinem wykorzystywaną przez kierowców, którzy z różnych przyczyn nie korzystają z połączenia poprzez ulicę Będzińską w Sosnowcu i Małobądzką w Będzinie. Co ważne, po zakończeniu dobudowy dwóch torów kolejowych na potrzeby kolei metropolitalnej zniknie możliwość przejazdu przez tory pomiędzy ulicami Staszica i Chemiczną. Dla kierowców PKP PLK wybuduje alternatywne połączenie. Będzie prowadzić właśnie poprzez ul. Piotrkowską i nowy wjazd na DK94 (kierunek Katowice) oraz nowy zjazd z DK94 (kierunek Dąbrowa Górnicza).

Nowa nawierzchnia pojawi się na całym remontowanym odcinku drogi, aż do granicy z Będzinem. Zakres prac obejmuje również odbudowę chodnika oraz remont przystanków autobusowych, a także budowę wyniesionego przejścia dla pieszych przy izbie wytrzeźwień.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maciej Wąsik zeznaje przed komisją śledczą. Doszło do awantury

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto