Celem drugiego etapu prac, który rozpoczął się 8 czerwca br. jest przywrócenie pierwotnej, barokowej dekoracji malarskiej elewacji, której istnienie zostało potwierdzono podczas badań konserwatorskich frontonu świątyni w 2020 r.
Dekorację malarską elewacji głównej kościoła stanowią, m.in. motywy roślinne w postaci akantowych poziomych fryzów ornamentalnych oraz pionowych festonów o motywach kwiatowych dzwonków zwieńczonych motywem muszli. Tłem dla polichromii jest naturalny jasno-kremowy kolor tynku wapienno-piaskowego. Elementy pionowe detalu architektonicznego oraz obramowania otworow okiennych są w kolorze ceglasto-bordowym z wypełnieniem zielonym. Natomiast elementy poziome wydatnego detalu mają kolor żółto-ugrowy i malowane są światłocieniowo. Całość dekoracji malarskiej nadaje fasadzie lekkości i jest spójna kompozycyjnie z dekoracją malarską wnętrza kościoła - czytamy na Facebooku, Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
Historia krasnostawskiego kościoła sięga przełomu XVII i XVIII w. jego powstanie powiązane jest ze sprowadzeniem w 1685 r. jezuitów do Krasnegostawu przez Stanisława Święcickiego, biskupa chełmskiego. Po kasacie w 1773 r. zgromadzenia jezuitów świątynia pełniła funkcję katedry, a następnie świątyni parafialnej. W wieku XIX i XX była wielokrotnie remontowana i restaurowana, m.in. po zawaleniu się w połowie XIX w. kopuły nad transeptem oraz po zniszczenia wojennych.
Realizacja prac konserwatorskich świątyni jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu: Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu; Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Burmistrza Miasta Krasnystaw. Inicjatorem prac konserwatorskich jest ks. kanonik Jarosław Wójcik, proboszcz parafii.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?